SmartSH

מערכות בית חכם - המדריך למתחילים

מערכות בית חכם | ת. עניינים

היום אנחנו נדבר על איך מתכננים ובונים נכון מערכות בית חכם בקלות מאפס.

אחת הדרכים לבנות בית חכם היא לקנות המון רכיבים – חיישנים, נורות חכמות, מצלמות אבטחה, רמקולים ומה לא, ולחבר את כולם למרכזייה שעוזרת להם לתקשר אחד עם השני ואתכם, דרך הסמארטפון שלכם. 

אבל בואו נהיה אמיתיים – זה יכול להיות כרוך בהשקעת כסף וזמן רב. עבור אנשים מסוימים, זה פשוט יהיה מוגזם. אם הרצונות והצרכים שלך פשוטים יותר, רק כמה מוצרים זולים יחסית יספקו את רוב הנוחות שבית חכם יוקרתי יכול לספק, ובתקציב הרבה יותר צנוע.

בדיוק לשם כך מדריך זה נוצר בשביל שתדעו מה חיוני ומה פחות חיוני שיהיה לכם בבית החכם החדש שלכם.

בית חכם - אילוסטרציה

בית חכם -מה זה ?

בתים חכמים הם מילה מפונפנת המתארת חיבור מכשירים לאינטרנט. ז"א שמשהו אחר ישלוט בבית שלכם בין אם זאת מרכזייה (כמו המוח של הבית שלך) או הטלפון החכם. בתים חכמים הפכו פופולריים להפליא במהלך ה 5 השנים האחרונות, מכיוון שלרוב האנשים יש עוזר קולי מובנה ישירות בטלפונים החכמים ובטאבלטים שלהם.

לדוגמה, נניח שאתם רוצים לכבות את האורות לאחר שיצאתם מהבית. איך עושים זאת מבלי שתצטרכו לחזור הביתה להתרוצץ מחדר לחדר בכדי להבטיח שאתם לא מבזבזים חשמל?

אורות חכמים – אלו הם חלק מהאלמנטים הקלים ביותר בתכנון מערכות לבית חכם והם מגיעים במגוון רחב של תכונות החל מעמעום, לוחות זמנים, שליטה גיאוגרפית (כאלה שכאשר אתם עוזבים את הבית הם נכבים אוטומטית) ועוד!

מה הצעד הראשון לבניית בית חכם ?

הצעד הראשון אל עבר הבית החכם שלכם הוא לתכנן מראש ולגלות איזה סוג אתם הכי רוצים ומתאים לכם. .

זאת בגלל שבקטגוריה של בתים חכמים ישנם שפע אפשרויות טכנולוגיות שונות, כמו לדוגמא – רצון לשלב מערכות אקולוגיות, התחשבות בצרכים התקציביים שלכם, גודל הבית ועוד.  זה אולי נשמע מסובך בהתחלה אבל אתם תראו שזה בעצם מאוד פשוט.

איך להחליט איזה מערכת בית החכם מתאימה לכם ?

ראשית, החליטו באיזו אקוסיסטם טכנלוגי תרצו שהבית החכם שלכם יעבוד בו.  יש הרבה חברות לבית חכם כמו גוגל, אמזון ואפל לבחירה. אם אינכם בטוחים, בדקו באיזה סוג טלפון חכם אתם משתמשים. האם זה IPHONE או גלקסי ?

למה? כי לכל אחת מהן יש ממשק משתמש שונה, ומומלץ לרוב, לקנות מערכת בית חכם שלא תצטרכו ללמוד אותה או להתרגל לממשק חדש . 

למשל, אפל תשתמש ב-Siri שהיא חלק מהמערכת של Apple HomeKit.  בעוד שלחלק מהסמארטפונים של אנדרואיד קיים ה-  Bixby

אל תתמהמהו יותר מדי בעניין הזה, ניתן לשנות זאת בקלות ותוכלו להשתמש בכל -Voice Assistant Hub אחר.  (נדבר על כך יותר בהרחבה בהמשך המאמר) 

אבל שימו לב, 

אנחנו מאוד ממליצים שתהיה תאימות בין ה Smart Hub (המרכזייה) לבין העוזרת הקולית.

מה זאת אומרת? 

לדוגמא –  אם בחרתם לקנות את  ה Apple HomeKit בשביל שהמערכת תעבוד בצורה חלקה וללא באגים – העדיפות שהעוזרת הקולית שלכם תהיה Siri, ככה גם אם החלטתם לרכוש AMAZON ECHO ו – Alexa  

סוגי בתים חכמים

בתים חכמים בשליטה מקומית

תשתית שליטה מקומית פירושה שאם חיבור האינטרנט החיצוני שלכם יתקלקל, כל החיווט הפנימי עדיין יעבוד; האורות, החימום, החשמל וכו'.

יתרון נוסף של בית חכם שאינו מתארח בענן הוא שצדדים שלישיים רבים לא יעקבו עוד אחרי מה שאתם עושים. ( גוגל, אמזון, אפל ומיקרוסופט וכו') . 

בית חכם עם בקרה מקומית פשוט נותן לכם יותר שליטה על המכשירים, האפליקציות והכי חשוב… המידע שלכם.

בית חכם הנשלט בענן

תשתית מבוססת ענן פירושה שכל מה שתבקשו באמצעות קול, המכשיר חכם או בלחיצה על כפתור, עובר ישירות לצד שלישי (גוגל, אמזון וכו'), מתקשר עם מערכת הענן שלהם לשירותים שהם מספקים, ואלה שולחים פקודה חזרה למכשירים בבית החכם שלכם.

מה זה Smart Hub? (מרכזיית בית חכם)

מרכזיית מערכת הבית החכם היא החומרה שמחברת את כל המכשירים האישיים שלכם יחד למטרות אוטומציה ביתית באמצעות רשת אחת. אתם יכולים לחשוב עליה כ – מוח של הבית החכם שלכם.

מרכזיית בית חכם תתחבר לרוב למגוון יישומים עבור מכשירים המשתמשים בפרוטוקולים של Zigbee ו/או Z-Wave. אפשר גם להשתמש ב-Bluetooth עבור חלק מהמכשירים האלה.

לפעמים תמצא מרכזייה חכמה המכונה "גשר", מה שאומר בעצם שהוא מאפשר למכשירים ממותגים שונים לתקשר זה עם זה ללא כל בעיה. מוצרי אמזון המתחברים למוצרים שאינם אמזון למשל.

דוגמה נוספת היא אם סמארטפון שאינו משתמש בטכנולוגיית Zigbee רוצה לשלוט במשהו שמשתמש רק ב-Zigbee, הוא יצטרך לשלוח את הפקודה הזו ל-Smart Hub אשר לאחר מכן יעבד אותה עבורכם. תחשבו על ה "גשר" כ-  מתרגם בין טכנולוגיות.

אז אתם לא חייבים מרכזייה חכמה, אבל בהחלט מומלץ שתקנו אחת שכן זה יחסוך לכם הרבה טרחה בעתיד. לדוגמא האמאזון אקו דור 4 הוא רמקול חכם נהדר שעובד כמרכזייה חכמה, שעליו קיים Zigbee מובנה.

smart-home-2769239_1920

מה כוללות מערכות לבית חכם ?

תאורה חכמה

תאורה חכמה היא עבור חלק, פסגת האוטומציה של הבית החכם. היא מספקת דרך יעילה לנהל את התאורה שלכם מרחוק.

בהתקנת התאורה החכמה, אתם תצטרכו להחליף את כל הנורות המסורתיות שלכם בנורות חכמות. אלו הן נורות הנשלטות על ידי Wi-Fi ולהן כמה יתרונות בסיסיים נהדרים:

שליטה מרחוק על האורות ברחבי הבית מבלי לזוז.

תזמון תאורה אוטומטית כך שידלקו יכובו בזמנים מסוימים ע"מ לחסוך בחשמל.

הנורות עצמן חוסכות המון בחשמל בטווח הארוך ויש להן אורך חיים ארוך בהרבה מרוב הנורות הסטנדרטיות.

כמה זמן מחזיקה נורה חכמה?

נורות LED חכמות מחזיקות בדרך כלל בין 15,000 – 25,000 שעות, אבל זה באמת תלוי ביצרן. הייתי מציע להימנע מנורות סיניות מחוץ לשוק, שכן אלו יהיו בעלות תוחלת חיים נמוכה יותר.

הדרך הטובה ביותר לחשוב על זה היא שאם לנורה חכמה יש אורך חיים מינימלי של 15,000 שעות והיא דולקת בסך הכל 5 שעות, היא אמורה להחזיק 8 שנים

רמקולים חכמים

מה יותר נוח מלשלוף את הסמארטפון כדי לעמעם את האורות לפני שמתחיל הסרט? רק תגידו "עמעם את האורות" ורמקול חכם המחובר לתאורה החכמה שלכם יעשה זאת בשבילכם. 

סדרת Amazon Echo ו – סדרת Google Home הן מן המובילות בשוק. ולמרות שאמזון החזיקה את ההובלה בשנים האחרונות  – גוגל חזק בתחרות

תרמוסטטים חכמים

מכשירי בית חכם מעטים יכולים להשתוות ליכולת של תרמוסטט חכם לספק גם נוחות וגם חיסכון בעלויות/אנרגיה. מכשירים אלה חורגים הרבה מעבר לקביעת לוח זמנים לחימום וקירור המבוסס על מתי אתם חושבים שתהיו בבית. הם גם יכולים לזהות מתי אתם בבית ומתי לא, כך שמערכת HVAC שלכם פועלת אך ורק כאשר יש צורך.

מצלמות אבטחה ביתיות

מצלמת אבטחה איכותית לבית תאפשר לכם להישאר עירניים, במיוחד בזמן שאתם פחות. דגמים פנים ביתיים יכולים לעזור לכם לפקח על הילדים וחיות המחמד שלכם, בעוד שדגמים למחוץ לבית יכולים לתפוס פושעים לפני או בשעת מעשה – ובתקווה להרתיע אותם.

מערכות שמע לבית

מערכות רמקולים מרובי-חדרים מתוחכמות כמו Sonos, Yamaha ו-Denon HEOS הן עצמאיות במידה רבה, ומאפשרות לך לפזר רמקולים במספר חדרים בבית החכם בכדי שתוכלו לשמוע מוזיקה משירותים מקוונים כגון Spotify, יוטיוב וכו'.

גלאי עשן ופחמן חד חמצני חכמים

גלאי עשן ופחמן חד חמצני רגילים הם מכשירים מטומטמים מטבעם. האזעקות שלהם אולי רועשות, אבל אם אף אחד לא שומע אותן, מה הטעם? גלאי עשן חכם ישמיע אזעקה מקומית, אבל הוא גם ישלח התראה לסמארטפון שלכם, ולכל אדם אחר המאושר כאיש קשר – אם תתגלה סכנה.

דילוג לתוכן